Intervju / Vårdhundar förbättrar livet:)

Idag blev jag och min kollega Camilla intervjuade utav Kristina Andersson som studerar på Karlstads Universitet / Master programmet.../ Vård och stödsamordnare inriktning KBT:) Det här var riktigt roligt att få berätta hur vi har upplevt att det fungerar med vårdhund i vårat arbete:) Detta har vi ju självklart upplevt positivt. Själv så va jag faktiskt inte sååå insatt i vad det här egentligen va för ngt...inget jag har fördjupat mig i förräns nu:) Tänkte dra lite kortfattat vad det detta är:  

Vårdhundsteam som utbildats av Vårdhundskolan assisterar inom demensvård och vid rehabilitering av både barn och vuxna. Kontakten med vårdhunden ger ökad motivation, bättre koncentration och ökat välbefinnande. Insatserna från vårdpersonal blir effektivare. Sjukgymnaster, läkare, arbetsterapeuter beskriver mycket positiva resultat av vårdhundarnas medverkan. Särskilt glädjande är att konsumtion av lugnande medicin minskar.Hundarna väljs ut med omsorg och tränas systematiskt för sitt arbete. De goda resultaten är en effekt av att de utbildar både vårdpersonal och vårdhundsteam samt ger stöd till införande av rutiner för vårdhundens medverkan.

Det roliga i detta är att Skara är den "första" kommunen i hela Sverige som har "vårdhund" inom *handikappsomsorgen*...så vi är bland dom första som har varit med och medverkat i detta:D

Hittade en intressant artikel om Annika Östberg om vårdhund i fängelset:

Vårdhundar kan få ny roll på svenska fängelser..:D

Djur i vården kan ge fantastiska resultat för både gamla och barn. Nu försöker den tidigare livstidsdömda Annika Östberg få in hundar även i den svenska kriminalvården. Jag blev helt chockad när jag kom till Sverige och såg att det inte fanns hundar på fängelser här, eftersom jag ser Sverige som ett föregångsland på så många områden, säger Annika Östberg.
 Hon hoppas att det äntligen kan bli en förändring. Inga formella beslut finns men hon har haft flera möten med chefer inom kriminalvården. Ett förslag är att starta en utbildning på kvinnofängelserna som gör det möjligt att efter frigivningen exempelvis arbeta med hunddagis, hundkurser, vård av hundar och skyddshundar.




Annika Östberg, som suttit en stor del av sitt liv i fängelse i Kalifornien, berättade hur situationen förändrades när de intagna där fick ta hand om hundar.
Fängelser i Kalifornien är inte snälla, de bryter ner människor steg för steg. Bland det första de tog ifrån oss var gosedjuren. En dag var min nalle borta och jag kände en enorm saknad efter det enda jag hade som var varmt och mjukt.
 När det kom hundar till anstalten var det inte i terapeutiskt syfte, utan för att man behövde folk som hade tid att träna vårdhundar. 
Många av tjejerna var stentuffa, de hade verkligen lärt sig att visa upp en hård yta. Det är så man överlever. Men när hundarna kom genomgick de en total förvandling. När man har legat på golvet och gosat med en hund kan man inte bara kliva upp och fortsätta vara lika tuff, berättade Annika Östberg.



Man lär sig
också ta ansvar, får självförtroende, övar sig i tålamod och att vara konsekvent genom att uppfostra och träna en hund. Egenskaper som hon upplevt att många av kvinnorna saknar och behöver, inte minst i 
kontakten med sina barn.




Camilla Kristina Caroline



Åh där fick jag en egen dans show mitt upp i alltihopa :D he he he!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0